Finnoktatási módszertan titka:

- A Finn oktatási rendszer általános iskolában nagy hangsúlyt fektet az egyenlőségre és a játékos tanulásra.

- Kevés házi feladat van

- Évfolyam ismétlés ritka

- Felnőttképzési rendszer rugalmas és támogató

- A finnoktatásban, a gyakorlati alkalmazásra fektetik a hangsúlyt mindenben a tanulás folyamata során 

(ez a finn csoda!)


- Fenntartható fejlődés

- Tanulók "valós" problémákon és programokon keresztül tanulnak


Eszközeik:

- Interaktív eszközök

- Robotika

- Kommunikációs eszközök


-> Kis csoportban 5-10-15 fős csoportok 

-> Együttmunkálkodás közösségben

-> Differenciált oktatás

-> Ami az egyéni tanulók igényeire szabott tanítást jelenti.

-> A finn módszer - egyben tanulási módszer 


- A diákok videók alapján tanulnak

- A kamera használat napi szintű

- Készség és önnálló feladat készítésére alkalmas

- Szerkesztő program (logika és elméleti gondolkodás fejlesztése) 

- Az iskola kreativitásra és a csoportmunkában intenzíven (észrevehetetlenűl) dolgoznak


- Saját témáikról készítenek filmeket

- Hátrányos helyzetben lévő tanulókra is kiterjed a finn oktatás módszere

- A tanulókat igyekeznek a lehető legjobban beilleszteni (integrálni) a normál tantermi környezetben

- Nincs szegregáció

Finnoktatásirendszer "hátránya": Kevésbé hatékony ha csak a gyakorlatra fektetnek több hangsúlyt, annak ellenére, hogy van jó és hatékonyan összeállított tankönyvük és feladataik, jegyzeteik.

- A tananyag az-az egyéni igényekhez igazodik


A tanításhoz:

- Segítőket

- Szakértőket hívnak

- Előadásokat tartanak

- Képességre és erősségeikre törekednek

- Számos tanfolyam és tanulói eszköz segédlet áll a diákok rendelkezésére

- A finnoktatási rendszerben hangsúlyos az egyenlőség és az együttműködés és a tanulóközpontúságra fókuszál!


Oktatási szakasszisztensek szerepe a finnoktatásban:

- Inkluzív / interaktív oktatás

- Differentált tanítás

- Kiscsoportos és egyéni tanítás

- Vizuális segítő eszközök és struktúra használata

- Mentális és személyes támogatás

- Szociális támogatás


- 2006: Pisa kompetencia és készségteszten első helyen

-> 2015-ben lecsúsztak a 11. helyre

-> Magyarország ekkor a 17. helyen volt


Fontos!

- Frontális oktatás + digitális eszközök közös használata = hatékonyabb tanulás

- Frontális oktatás - Zoom vagy Meet    NEM EGYENLŐ    digitális oktatással

- Digitális és lexikális tudás = digitális és lexikális tanulással

- Digitális tananyag + okos eszköz használat    NEM EGYENLŐ    Okos eszközzel való tanítással 

(Hiányzik a személyes konzultáció!)