Finnoktatási módszertan titka:
- A Finn oktatási rendszer általános iskolában nagy hangsúlyt fektet az egyenlőségre és a játékos tanulásra.
- Kevés házi feladat van
- Évfolyam ismétlés ritka
- Felnőttképzési rendszer rugalmas és támogató
- A finnoktatásban, a gyakorlati alkalmazásra fektetik a hangsúlyt mindenben a tanulás folyamata során
(ez a finn csoda!)
- Fenntartható fejlődés
- Tanulók "valós" problémákon és programokon keresztül tanulnak
Eszközeik:
- Interaktív eszközök
- Robotika
- Kommunikációs eszközök
-> Kis csoportban 5-10-15 fős csoportok
-> Együttmunkálkodás közösségben
-> Differenciált oktatás
-> Ami az egyéni tanulók igényeire szabott tanítást jelenti.
-> A finn módszer - egyben tanulási módszer
- A diákok videók alapján tanulnak
- A kamera használat napi szintű
- Készség és önnálló feladat készítésére alkalmas
- Szerkesztő program (logika és elméleti gondolkodás fejlesztése)
- Az iskola kreativitásra és a csoportmunkában intenzíven (észrevehetetlenűl) dolgoznak
- Saját témáikról készítenek filmeket
- Hátrányos helyzetben lévő tanulókra is kiterjed a finn oktatás módszere
- A tanulókat igyekeznek a lehető legjobban beilleszteni (integrálni) a normál tantermi környezetben
- Nincs szegregáció
Finnoktatásirendszer "hátránya": Kevésbé hatékony ha csak a gyakorlatra fektetnek több hangsúlyt, annak ellenére, hogy van jó és hatékonyan összeállított tankönyvük és feladataik, jegyzeteik.
- A tananyag az-az egyéni igényekhez igazodik
A tanításhoz:
- Segítőket
- Szakértőket hívnak
- Előadásokat tartanak
- Képességre és erősségeikre törekednek
- Számos tanfolyam és tanulói eszköz segédlet áll a diákok rendelkezésére
- A finnoktatási rendszerben hangsúlyos az egyenlőség és az együttműködés és a tanulóközpontúságra fókuszál!
Oktatási szakasszisztensek szerepe a finnoktatásban:
- Inkluzív / interaktív oktatás
- Differentált tanítás
- Kiscsoportos és egyéni tanítás
- Vizuális segítő eszközök és struktúra használata
- Mentális és személyes támogatás
- Szociális támogatás
- 2006: Pisa kompetencia és készségteszten első helyen
-> 2015-ben lecsúsztak a 11. helyre
-> Magyarország ekkor a 17. helyen volt
Fontos!
- Frontális oktatás + digitális eszközök közös használata = hatékonyabb tanulás
- Frontális oktatás - Zoom vagy Meet NEM EGYENLŐ digitális oktatással
- Digitális és lexikális tudás = digitális és lexikális tanulással
- Digitális tananyag + okos eszköz használat NEM EGYENLŐ Okos eszközzel való tanítással
(Hiányzik a személyes konzultáció!)