Forrás: Saját tanáraim: GDPR szabályzat miatt csak monogramot írok: L. R.
Kommunikáció
Kommunikáció folyamata és alapfogalmai:
Mai értelemben:
A kommunikációs információk, ismeretek érzelmek átadása, cseréje és valamilyen eszköz, illetve valaminek a segítségével kommunikálunk.
Kommunikáció modellje:
Adó ->Csatorna>Jel / Kód -> Csatorna -> Vevő és a körülötte lévő kontextusból és kontaktusból áll.
Alapfogalmai:
A kommunikációs folyamat egy olyan cselekménysorozat, amelynek során információáramlás, illetve információcsere történik.
Elemei:
- Feladó
- Vevő
- Üzenet
- Csatorna
- Zaj
Funkciói:
- Tájékoztatás: Informálás
- Érzelemkifejező: érzelmek, hangulat
- Felhívó: kérés, felszólítás, parancs
Mellék funkciók:
- Kapcsolattartó: köszönés, beszéd, cselekvés
- Értelmező: magyarázat
- Esztétikai: Szépirodalom
Típusai:
Kommunikáció résztvevő száma szerint:
- Lehet közvetlen vagy közvetett (beszéd, tétel)
- Interperszonális (személyek közötti)
- Csoportos: baráti társaság, munkahelyi közösség
- Tömegkommunikáció: TV, Rádió, PC
A visszacsatolás megléte, illetve hiánya szerint:
- Egyoldalú (olvasás, TV nézés)
- Kölcsönös (beszéd, telefonálás)
A szervezetiegység foka szerint:
- Intézményesített: Az üzenet kibocsátója egy vállalat, intézmény vagy szervezet
- Személyes: egy vagy több magánszemély kommunikációja
Kommunikációban alkalmazott jelrendszer szerint:
Verbális: A természetes emberi jelrendszert használja
Nonverbális: A Nyelven kívűl jelrendszert használ (pl.: kézjel -> siketeknél)
Verbális kommunikáció:
- Alapja a nyelv
- Az alap kommunikációs eszközünk
- Beszéd és az írás
- Vokális kifejezése
- Munka és nyelvtani szabályok alkotják
- A hangok egyezményes jelekkel történnő rögzítése.
Ismeretek: Irodalmi művek
A pedagógia és az irodalom összefüggése:
A pedagógiai cél:
- A képszerű ábrázolás, a mesével
Az író feladata:
- Az élet színesebb ábrázolása
-> Mely érzelmeket vált ki az olvasóból -> motiválja -> ezáltal tanul a könyvekből
Korcsoport:
- Különböző, nem egyforma könyvek illenek egy adott korcsoporthoz
Fiataloknak:
- Egyszerű
- Érthető szöveg ami alkalmazható és könnyen tanulható
Ifjúsági irodalom:
- tanító jellegűek
- tanulás és tanulsággal zárul, ez a célja
Kisgyerek vers célja:
- Tájékoztatás a külvilágról -> érdeklődés motiváció kialakítása
Témák:
- Más és más nevelési céllal jönnek létre
Könyvek:
- Nem csak tanító jellegűek lehetnek -> fejleszthetnek is!
- A pedagógia, soha nem lehet eröltetett, agresszív!
Helyette:
- Játékos
- Motiváló
- Figyelemfelkeltő
A gyerekkel szemben-> az agresszió:
- félelmet
- tanulási nehézségeket eredményezhet
- bizalom csökkenés: -> mind a társadalom, mind a családon - rokoni kapcsolatokon és baráti körben is
A gyerekkor:
- A sebezhetőség
- Kiszolgáltatottság korszaka
- 18 éves korig, érettségig
Móricz Zsigmond: Árvácska
Ottlik Géza: Iskola a határon
0-3 éves korig:
- mondókák
- versek
- testrész ismeret
- állatos könyvek
3-6 éves korig:
- mese
- vers (Himnusz, Szózat)
- mondókák (Ec pec kimehetsz, búj búj zöldág)
- állatmese (3 kismalac, Süsű a sárkány)
6-10 éves korig:
- mese (ablakzsiráf)
10-14 éves korig:
- Ifjúsági regények (A kis herceg, Vuk, Tüskevár...)
14-18 éves korig és a felett:
- Ifjúsági irodalmi könyvek (Tüskevár, Vuk, Egri Csillagok)
18 éves kortól:
- A felnőtt kategóriájú könyvek (Életrajzok, nehezebb érzékenyítőbb tartalmú könyvek, ismeret tartalmú könyvek Dokkumentum könyvek)