Oktatási szakkasszisztens szakmai jegyzetek ágazati alapvizsga után
Forrás: Saját tanáraim: GDPR szabályzat miatt csak monogramot írok: J. Z.
Pedagógia:
Oktatás fogalma:
- Pedagógiai értelemben a tudatos intézményesített formában történő tudás átadása.
Hétköznapi értelemben:
- Információ
- Tudás
- Nagyobb mennyiségben történő
- Rendszeres időintervallumban való átadása
Oktatás célját:
- A követelmény rendszerek és a központi oktatási programok szabályozzák
- A célok jelentősen eltérnek a nevelők és a diákok érdekétől
Lehetnek:
- általános
- közvetlen
- társadalmi
- intézményi
- pedagógiai
Oktatás módszerei:
- Az oktatási folyamat állandó (születéstől -> halálig tart)
- Ismétlődő (gyakorlatias)
- A tanárok és a diákjaik kapcsolatrendszerének, tevékenységének, a része eltérően kerülnek alkalmazásra.
- Feladat és tevékenység orientált
- Az oktatás folyamat során, a cél elérését szolgálják
pl. előads, elbeszélés, tanulói kiselőadás, megbeszélés (vita, érvelés)
Szemléltetés:
projekt feladat készítése
Kooperatív módszerek:
szimulávió, szerepjáték, játékok, házi feladatok,
Gyakorlat:
ismétlés
Ellenőrzés:
értékelés
Óraterv (vázlat):
- óra átadása esetén fontos
- Ennek a megvalósítása a tanár kompetenciája
Nevelés - oktatás célja / tartalma:
- A tanár személyisége nagyon fontos
- Életkori sajátosságok
- Egyéni képességek
Az órák típusa:
általános
öszefoglaló
számonkérő
Tantárgyi sajátosságok, szaknyelvezete függ:
- A rendelkezésre álló időtől, a tanulásra
- A csoport létszámától
- Tantárgyi és személyi feltételektől
Az oktatás szervezeti és munkaformái:
Szervezeti: osztály:
- Ismeret összeszedése, azonos életkor, az adott tananyagot együttesen tantervi követelmény szerinti ellenőrzés
Szervezés alapja, az életkor (kivéve az alternatív iskolák esete)
- Adott tanév tananyagának együttes elsajátítása
Életmódbeli sajátosságok:
- Sprotban
- Különös tevékenység vgzésekor
Egészségügyi besorolás:
- Antizmus
- hallás sérült (részben / teljesen)
- szemsérült (részben / teljesen)
- SNI-s
- Magatartás problémás
- Cukorbeteg
- Amputált végtagú
- Mozgáskorlátozott
Tanulmányi kirándulás:
Elméleti ismeretek alkalmazása -> gyakorlatban
Szakkör:
Azonos érdeklődésű tanulók, tanórán kívüli foglalkozása, tanórája
Korrepetálás:
- Hiányosságok pótlása
- Tananyag ismétlése
- Feladatok végzése
- Házi feladat elkészítése
- Gyengébb tanulók felzárkóztatása
- Segítség adása
Napközi, tanulószoba:
- Tanítás utáni felügyelet
- Házi feladat elkészítése
Munkaformák:
Forntális
Csoportos
Egyéni
Otthoni (online)
Oktatási folyamat:
- Minőségügyi kör -> A céloktól az eredményig
Oktatási célok:
Kirándulások (tanulmányi)
Tananyagok
Módszerek
Tevékenységek
Eszközök
Eredmények
Folyamatos mérés -> kompetencia mérése (Pisa felmérés)
Pszichológia
Alapismeretek:
Pszichológia fogalma:
- Lelki élettel, lelki jelenségekkel foglalkozó tudomány
psziché -> lélek + logos -> tan = pszichológia
- Az atyja a pszichológiának: Wilhelm Wundt
Interdiszciplináris tudomány:
Közös tudomány
Inter -> közös + diszciplináris -> tudomány, tanok = interdiszciplináris
Egyes tudományi területek összeolvasztása jellemzi
Filozófia
Élettan
Nyelvészet ... Stb.
A gyermek:
Látás
Hallás
Tapintás ingerei álltal ismeri meg a környezetét
Empirikus tudomány:
Tapasztalaton alapulló tanulás
- Gyökerei az ókorig nyúlnak -> filozófia
Platon: Az ember elsősorban ész+lény, puszta gondolkodásával képes felkutatni a végső igazságot.
Az ismeretek születésétől fogva adottak -> Idealisztikus gondolkozás
Arisztotelész:
- Az ember elsősorban bilógiai lény, környezete és tapasztalata befolyásolja, s a lélek, a test egyik művelődési rendszere -> materialisztikus gondolkodás
Pszichológia területei:
Általános lélektan
Fejlődés lélektan
Személyiség lélektan
Szociális lélektan
Biológiai lélektan
Pszichológiai lélektan
Kognitív lélektan
Alkalmazott területek:
Minden területen!
pedagógia, munka, klinika, reklám, krimiinalisztika, művészet, gazdaság, politika, szexualitás, sport
Pszichológiai módszerek:
Kultúrális módszerek:
Megfigyelés:
Mindennapi, tudományos (céltudatos, tervszerű, rendszeres)
Önmegfigyelés:
Introspekuláció: Befelé figyelés
Mások megfigyelése:
Extrospekuláció
Expolarizáció (Kikérdezés):
- Kérdőív
Szociometria
tesztek
céltudatos tervszerű (időnapló vezetése!)
rendszeresnek kell lennie
Kísérlet:
- Labor körülmények között
- Természetes körülmények között
Az állítás -> kutatás -> igazolás vagy cáfolás -> eredmény bemutatás -> elismerés vagy bukás
Vizsgálati módszerek:
- Tesztek
- Matematikailag jól kiszámítható (statisztika készíthető)
- Standard kérdéseket tatalmaz
Értékelő módszer:
- Statisztikai módszerek
- Szignifikancia számítás
pl. Tolman -> Látás tanulás (vizuális tanulás utján való tananyag átvétel)
Személyiség lélektan:
(Göthe) -> A szó jelentése: maszk
Magatartásbeli:
- Tág értelmezésben, a személyiség, az ember egyedi tulajdonságainak összessége
- A személyiség lélektan azzal foglalkozik, hogy:
Milyen szerepet játszanak a külső és belső tényezők a személyiségfejlődésben.
Személyiség:
- Egyszeri
- Megismételhetetlen
- Emberre egységesen jellemző vonások
- Szokások összessége
- Különbséget kell tenni vonások és típusok között
Típus és vonás:
- Mindig valamilyen nem fontos és folyamatos kategóriához való tartoás
- Egyező
Vonás:
- Folytonos kategóriához tartozó vonás
Minden személy azonos vonásokkal rendelkezik, de eltérő mértékben
4 típus:
tűz: hatalmas érzelelem, száguldó életvitel
víz: szeretben, érzelemben stabil
levegő: képlékeny, érzelem mentes
föld: áhatatos, mindíg segítőkész